Varför är det viktigt att jobba med sitt varumärke?

När jag berättar för människor jag träffar att jag arbetar med att bygga varumärken, möter jag ibland dem som tycker att varumärken bara är dyrt och onödigt att jobba med. Det spelar väl ingen roll hur loggan ser ut? Då får jag (tålmodigt förstås) börja från början med att berätta vad ett varumärke är och varför det är så viktigt för de alla flesta företag, oavsett bransch, storlek och marknader de verkar i.

För det första så säljer, tvärtom vad de flesta tror, inget företag produkter eller tjänster. De säljer upplevelser, känslor och ideologier. Företag med fantastiska varumärken som Coca-Cola, IKEA, Volvo eller för den delen ESS Group eller SAS i min egen bransch, vet exakt vilken upplevelse de vill att kunderna ska ha när de funderar på ett köp. Att kunna kontrollera köpupplevelsen på den nivån för att få kunden att köpa just vår produkt eller tjänst är grunden av ett framgångsrikt varumärke.

Ett varumärke är ett företags identitet och det som gör att det sticker ut från konkurrenter som säljer liknande produkter eller tjänster.

Du behöver bara gå till dig själv. Varför väljer du att köpa produkter eller tjänster från företag som du känner till och gillar, framför ett helt okänt varumärke eller ett du inte tycker om? Skulle du välja ett för dig helt okänt märke framför en Coca-Cola när du är sugen på en uppiggande läsk? Vi fungerar på samma sätt för alla typer av köpbeslut vi tar, stora som små. Oftast sker det helt undermedvetet. Vi köper det vi känner till och vi gillar. Precis så enkelt (och så svårt) är det.

Andra fördelar med att arbeta med att bygga sitt varumärke är

  1. Att kunderna är beredda att betala mer för och är mer lojala mot ett  varumärke de känner igen och tycker om
  2. Att det är lättare att rekrytera och behålla personal när du har ett attraktivt varumärke som medarbetarna känner sig stolta över att arbeta för.
  3. I framtiden kommer det bli ännu viktigare att ha ett start varumärke för att komma igenom AI plattformarnas filter.

Målet med allt varumärkesbyggande är att bli det första alternativet för köp.