Jag får många frågor om effekten av all utveckling och allting vi gör på Marholmen. Hur går det? Det korta svaret är BRA! Det första kvartalet 2024 ökade omsättningen på Marholmen med 34% jämfört med samma period 2023. Detta på en marknad som befinner sig i lågkonjunktur med en skakig omvärld med höga räntor, krig och oro och som under samma period ökat marginellt, stått still eller till och med minskat. Man kan naturligtvis inte peka på EN sak som gjort hela den här ökningen, det är många saker som spelar in.
Alla som någon gång läst marknadsföring känner till Kotlers (numera) fem P:n (Product, Price, Place, Promotion & Personnel), och detta är verkligen ett skolboksexempel på att resultaten kommer när de alla samspelar – plus lite hårt arbete, förstås:)
⭐️ Place. Ta en magisk plats, till exempel Marholmen
⭐️ Personnel. Se till att ha de bästa medarbetarna och jobba med grymma partners
⭐️ Product. Utveckla en attraktiv produkt, ex. boende, spa, glamping, mat, aktiviteter…
⭐️ Price. Prissätt det noga
⭐️ Promotion. Paketera & marknadsför det enligt konstens alla regler
När allting blir till en helhet och ”pratar samma språk” så kommer resultaten. Det går inte över en natt och det är inte lätt, men när man får det rätt då uppstår magi.
Som en liten organisation är det inte hållbart att ha alla kompetenser internt och hålla sig ajour med den snabba utvecklingen. Därför arbetar jag med ett ”dreamteam” som förstås består av teamet av alla som jobbar här på Marholmen men även en rad konsulter och frilansare. Alla är proffs inom sina områden och tillsammans arbetar för Marholmens framgångar och mitt jobb består lite hårddraget av att vara spindeln i nätet som håller alla bollar i luften, om vi nu ska prata i flåskler. Och det ska vi ju!
Uppdatering den 3 september 2024: Under peroden 1 januari – 31 aug 2024, har Marholmen ökat omsättningen med 75 procent jämfört med samma period under pre-pandemiåret 2019. Så ja, det är helt klart en investering som betalar sig.