Men resultatet då?

Jag får många frågor om effekten av all utveckling och allting vi gör på Marholmen. Hur går det? Det korta svaret är BRA! Det första kvartalet 2024 ökade omsättningen på Marholmen med 34% jämfört med samma period 2023. Detta på en marknad som befinner sig i lågkonjunktur med en skakig omvärld med höga räntor, krig och oro och som under samma period ökat marginellt, stått still eller till och med minskat. Man kan naturligtvis inte peka på EN sak som gjort hela den här ökningen, det är många saker som spelar in.

Vi arbetar med alla de klassiska fem P:na i Philip Kotlers marknadsföringsteori – pris, plats, produkt och påverkan. Lite mer konkret så handlar det om att hitta rätt mix av hur vi prissätter, hur vi paketerar, hur vi utvecklar vårt fysiska utbud och våra aktiviteter, hur vi syns och med vilket budskap i vilka kanaler, hur vårt varumärke uppfattas genom hela kundresan och inte minst, hur vi tar hand om våra gäster när de är här. När allting blir till en helhet och ”pratar samma språk” så kommer resultaten. Det går inte över en natt och det är inte lätt, men när man får det rätt då uppstår magi.

Som en liten organisation är det inte hållbart att ha alla kompetenser internt och hålla sig ajour med den snabba utvecklingen. Därför arbetar jag med ett ”dreamteam” som förstås består av teamet här på Marholmen men även en rad konsulter och frilansare. Alla är proffs inom sina områden och tillsammans arbetar för Marholmens framgångar och mitt jobb består lite hårddraget av att vara spindeln i nätet som håller alla bollar i luften, om vi nu ska prata i flåskler.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *