Redan min första vecka på jobbet hade vi ett första möte med arkitektbyrån Krook & Tjäder, som fått uppdraget att hjälpa Marholmen att utvecklas till en året runt-destination. Uppdraget omfattade inte bara den fysiska gestaltningen på ön och ta fram en rad idéer till hur destinationen utan att arbeta fram ett nytt varumärke och kommunikationskoncept för lansering under 2023.
Det nya varumärket skulle arbetas fram av Karin Jacobsson och hennes firma Tinktur, i samarbete med Krook & Tjäder. Karin har bland annat varit med och byggt upp Forsman Bodenfors och har varumärken som Volvo, IKEA, TUI och Oatly på meritlistan, så vi kände oss i trygga händer.
Det inledande mötet följdes av många fler för att projektgruppen skulle få en bild över Marholmen och vilka möjligheter, förutsättningar och begränsningar som fanns. Det var viktigt för oss att alla medarbetarna var inkluderade i hela processen och fick chans att bidra med sina idéer och tankar. Det gjordes framför allt i workshops och regelbundna uppdateringar på personalmöten.
I juni 2022 fick vi en första presentation av tankarna och i september presenterades det färdiga förslaget i sin helhet med den fysiska gestaltningen, alla delar i den nya konceptet, den grafiska profilen med ny logga och det nya kommunikationskoncept för projektgruppen. Efter några vändor presenterades helheten för alla medarbetare i början av november.
Här står vi idag. Förslaget är väldigt omfattande och att förverkliga alla planer kommer att ta många år – särskilt som allting kommer att ske med en verksamhet i full gång. Den närmast i tiden kommer mycket att handlar det mycket om ”låga frukter” för att utveckla den fysiska produkten. Det mesta i form av nya färger på väggarna, nya möbler och strategiska inköp som snabbt gör en stor och märkbar skillnad för våra gäster och våra medarbetare.
För min del innebär det att arbetet med att ta fram en ny webbsida, nya profilbilder och lansera en ny grafisk profil och ett nytt kommunikationskoncept under våren har börjat, med allt vad det innebär. Samtidigt som verksamheten pågår i det stora och lilla – dessutom i ett osäkert marknadsläge. En intensiv och rolig tid väntar och jag kan knappt bärga mig att se det färdiga resultatet framåt sommaren!☀️