En ny hemsida växer fram

Ett nytt varumärke kräver förstås en ny kostym till hemsidan. Eftersom vår gamla hemsida var byggd i ett okänt CMS som ingen kände till, stod det tidigt klart att vi behövde byta till en bättre plattform för att ge oss bättre flexibilitet och möjligheter. Det första steget var att upphandla en leverantör som kunde bygga en ny hemsida från grunden. Vi tog fram en gedigen kravspecifikation med en tydlig uppdragsbeskrivning som underlag för upphandlingen av den nya hemsidan.

Uppdrag

  1. Vi behöver en webbyrå som kan hjälpa oss att bygga en hemsida utifrån vår nya grafiska profil, kommunikationskoncept och fysiska gestaltning och som hjälper till att förflytta Marholmen från en ”vanlig” konferensanläggning till en lockande året runt destination.
  2. UX ska vara nytänkande och flexibelt utifrån vårt nya kommunikationskoncept (som presenteras i nästa steg) och spegla Marholmens värderingar.
  3. Sidan ska vara användarvänlig, lätt att uppdatera och helst skapas i ett ”öppet” verktyg, ex. WordPress.
  4. Sidan ska byggas med ett SEO-fokus från start för att hamna högt på sökmotorerna och ett tydligt konverteringsfokus utifrån ett kundperspektiv för att generera maximalt med bokningar och offertförfrågningar.
  5. Sidan ska vara tvåspråkig (svenska och engelska) om möjligt med en automatisk översättningsfunktion.

Jag efterlyste tips i mitt nätverk på bra webbyråer och hade till slut en lista över sju stycken byråer som kom med bra referenser. Alla sju fick samma underlag men gav intressant nog helt väsenskilda offerter för samma uppdrag – att bygga om Marhomlens befintliga hemsida. Mellan den dyraste och den billigaste offerten skilde det sig svindlande 1 MSEK . Vissa behövde flera månaders förstudier på sig, medan andra kändes mer rimliga, både i pris och tid. Bland de sju offerterna valde vi i en första sållning ut tre stycken som fick presentera sina pitchar.

Vinnande ur upphandlingen gick webbyrån Frankly Media. De vann dels för att de gav oss en bra och prisvärd offert, dels för att de kunde leverera snabbt. Dessutom fick vi en bra känsla för personerna i projektet, vilket är nog så viktigt. Vi var klara med upphandlingen i slutet av januari 2023 och den 13 april lanserades den nya sidan. De sista veckorna innan lanseringen var milt sagt intensiva, men mycket tack vare den vassa projektledaren Linnéa Moberg, och hennes grymma och alltid lösningsorienterade kollegor, gick allting så smärtfritt man kan begära.

Designen växte fram tillsammans med webbdesignern Pontus Ekbom, som genom hela processen var väldigt lyhörd för våra tankar och önskemål. Och en dag i mars bara satt den. Hemsidan som hade helt rätt känsla för att spegla Marholmen. Det var nästan lite magiskt. Bild från designprocessen ser du här nedan. Sidan designades i Figma, ett interaktivt verktyg där vi som kund i realtid kunde följa hur sidan växte fram.

Det färdiga resultatet publicerades torsdagen den 13 april 2023. Som inför de flesta stora lanseringar hade dagen D föregåtts av en intensiv period med många tidiga mornar och sena kvällar. Så den kvällen drack jag champagne.

Hemsidan som den såg ut i början av 2022, när jag kom till Marholmen.

Hemsidan under ”mellanperioden”, ganska så exakt ett år innan den nya lanserades.

Den nya hemsidan blev väl mottagen och konverteringsgraden ökade med hela 80 procent redan första veckan efter lansering jämfört med året innan – trots lågkonjunktur och rådande ränteläge. Nu börjar nästa projekt – att SEO optimera och ranka den enligt konstens alla regler.

Den nya hemsidan speglar Marholmen och öns genuina historia på ett sätt som den gamla inte gjorde. Jag är stolt och glad över att vi lyckades översätta Marholmens identitet och kärna till den digitala världen i samklang med våra värdeord: Stolt, Modernt och Inkluderande.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *