Det första steget

När jag kom till Marholmen i februari 2022 såg den visuella identiteten ut som här nedan. Och hur mycket jag än försökte så kunde jag inte hitta ett sätt som kunde få identiteten att ens börja förmedla den känsla jag hade för Marholmen. Det visuella gjorde inte Marholmen rättvisa och speglade inte alls känslan på ön.

Jag visste ju att vi skulle påbörja ett varumärkesarbete, men jag visste också att lanseringen av det var långt fram i tiden. För att överbrygga tiden fram till det nya varumärket kunde vara på plats (vilket kunde vara så länge som ett år bort med tanke på det stora omtaget vi skulle ta om alla delar på ön även den fysiska gestaltningen), fick den begåvade och kreativa mångsysslaren Anna Kask som jag tidigare arbetat med i andra sammanhang i uppdrag att göra en uppfräschning av Marholmens befintliga identitet.

Arbetet resulterade i att vi behöll logtypen och den blå färgen, men bytte typsnitt, lade till ett sigill och skapade en härligare känsla som bättre överensstämde med den man får när man är kommer till Marholmen. Och fick med väldigt enkla medel en helt ny känsla!

Nya färger
Nytt typsnitt
Nytt bildmanér

Som ett första steg och i väntan på Marholmen slutgiltiga identitet, kändes det här varumärket väldigt mycket härligare att jobba med för att illustrera känslan av Marholmen.

Samtidigt började samarbetet med en duktig lokal fotograf, Andreas Mattsson. Målet var att börja fota alla delar av verksamheten för att skapa en bra bildbank av bilder under alla årstider. Bland det första vi gjorde var att fota glampingtälten på flotte den första riktiga sommardagen i maj 2022. Det skulle bli många fler fotosessioner innan vi var färdiga.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *