Checklista för varumärkesutveckling & marknadskommunikation

Att jobba strategiskt med din varumärkesutveckling och marknadskommunikation kan kännas alldeles, alldeles underbart och inspirerande. Eller som ett oerhört, oöverstigligt hinder där du inte vet i vilken ände du ska börja. Men det behöver inte vara så. Som så mycket annat här i livet, som till exempel att måla om ett rum, är grundarbetet det viktigaste och det som tar mest tid. Men när du har gjort grundjobbet och har en plan på plats, går det (nästan) av sig självt.

Här följer en enkel checklista bestående av några frågor du kan använda för att göra en enkel självskattning om var din verksamhet befinner sig just nu inom er varumärkesutvecklings- och marknadskommunikationsprocess.

Grunden

Det börjar alltid med de grundläggande frågorna, oavsett verksamhet.

  • Har du en affärsplan med tydliga, mätbara mål och en lagom ouppnåelig vision på plats?
  • Har du en tydlig mission – dvs vet du varför du går ur sängen och till ditt arbete varje dag?
  • Har du definierat dina målgrupper?
  • Har du definierat dina USP:ar (Unique Selling Points) som särskiljer dig från dina konkurrenter?

Grafiken

Har du allting på plats för att kunna bygga en stark grafisk närvaro och är grunden för din varumärkesutveckling?

  • Har du en plattform för din grafiska identitet med logga, symbol, typsnitt, bildmanér, tonalitet osv som tydliggör hur du arbetar med ditt varumärke?
  • Har du en konverterande hemsida som engagerar din målgrupp och får dem att stanna kvar på sidan för att veta mer och köpa dina produkter?
  • Har du uppdaterade mallar för presentationsmaterial, annonser, offerter, nyhetsbrev etc?
  • Har du bra, säljande bilder och rörlig media på plats?

Marknadskommunikation

Har du strategierna och planerna för din marknadskommunikation på plats?

  • Har du en plan för försäljning, marknadsföring och kommunikation som hakar i din affärsplan?
  • Jobbar du integrerat i alla kanaler, dvs har du synkade budskap och grafik i alla dina olika kanaler som ger igenkänningseffekt?
  • Har du säljande, paketerade erbjudanden?
  • Har du en plan för hur du jobbar med sociala medier?
  • Samlar du in adresser till din e-postlista och har du en plan för hur du jobbar med nyhetsbrev?
  • Har en plan för din PR och mediebearbetning?
  • Har du en plan för innehållet på din hemsida och ditt SEO-arbete = hur du ska hamna högt på sökmotorerna och driva trafik till din hemsida?

Kan du svara JA på allt ovan? Grattis – du ett fulländat varumärkesbyggar- och marknadsföringsproffs!
Svarade du JA på många, men inte alla frågor? Då behöver du lägga lite tid för att höja dig några snäpp.
Svarade du NEJ på många frågor och inte hinner, vill eller har kunskapen att göra jobbet själv? Då kan jag hjälpa dig framåt. Hör av dig!