Det första många tänker på när de hör ordet varumärke är en logga. Och visst, loggan är en nog så viktig del, men ett varumärke är så mycket mer än så. Ett varumärke består av allting från loggan, typsnittet, bildvalet, webbsidan, tonaliteten i alla texter till det första bemötandet din kund får, oavsett om det sker fysiskt på plats eller via telefon, mejl eller chatt. Det är helheten som gör ett varumärke, inte de enskilda delarna.
Ditt varumärke ska alltså spegla känslan av vad ditt företag står för, skapa förtroende och locka nya generationer och kundgrupper till köp. Om ditt gör allt det så är det bara att gratulera! Om det däremot inte känns relevant eller inte längre speglar hur ditt företags utvecklats, så jobbar du i uppförsbacke och kan behöva en uppfräschning.
När vi till exempel tänker på Volvos logotyp så tror vi ofta att den alltid sett likadan ut. Det har den inte, som du kan se här nedan. Visst har den varit sig lik genom åren, samtidigt som den speglat företagets utveckling och hängt med sin tid.
Att uppdatera och uppgradera ett varumärke behöver alltså inte nödvändigtvis vara en omstörtande eller radikal förändring. Många gånger räcker det med att gräva där man står och justera och modernisera det befintliga uttrycket och profilen. Det innebär naturligtvis alltid en investering att byta eller uppdatera ett varumärke, men man kommer ganska långt med relativt små medel. Det är dessutom en investering som snabbt betalar tillbaka sig genom att attrahera nya kunder. Andra fördelar med ett starkt varumärke är att du kan ta mer betalt för dina tjänster eller produkter och som en extra bonus har verksamheter med starka varumärken lättare att både locka och behålla medarbetare, och uppfattas alltså som attraktivare arbetsgivare.
Hör av dig så pratar vi om vad jag kan göra för dig!